طبقه بندی شغل ها

یکی از مهم ترین موارد قبل از ثبت برند آگاه شدن از دسته بندی و طبقه شغلی میباشد که  در این مطلب به طور کامل بیان میشود:

 

طبقه بندی ها:

طبقه۱-  مواد شیمیائی مورد استفاده در صنعت، علوم و عکاسی و همچنین در کشاورزی، باغبانی و جنگلبانی، رزین های مصنوعی پردازش نشده، پلاستیک های پردازش نشده، کودهای گیاهی، ترکیبات اطفاءحریق، مواد آبکاری و لحیم کاری، مواد شیمیائی برای نگهداری مواد غذائی، مواد دباغی، چسب های مورد استفاده در صنعت.

 

طبقه۲-  رنگ ها، روغن جلاها، لاک ها (لاک و الکل ها)، محافظت کننده ها در مقابل زنگ زدگی و جلوگیری کننده ها از فاسد شدن چوب و رنگ کننده ها، مواد شیمیائی تثبیت کننده رنگ، رزین ها یا صمغ های طبیعی خام، فلزات به صورت پودر یا ورق برای نقاشان ، دکوراتورها ، چاپگرها و هنرمندان.

 

طبقه۳-  ترکیبات سفید کننده و سایر مواد برای استفاده در رخت و لباس شوئی، ترکیبات مخصوص تمیز کردن، براق کردن، رنگ زدائی، لکه گیری و صیقل دادن و سائیدن، صابون ها، عطریات ، روغن های با اسانس، مواد آرایشی و لوسیون های مخصوص مو، دندان شویه ها و خمیر دندان ها.

 

طبقه۴-  روغن های صنعتی و نفتی و گریس ها، روان کننده ها، گردگیرها، مرطوب کننده ها و ترکیبات مخصوص وصل، سوخت ها (شامل سوخت موتور)، مواد روشنائی و شمع ها و فتیله ها برای روشنائی.

 

طبقه۵-  مواد داروئی و دامپزشکی، ترکیبات بهداشتی برای (اهداف پزشکی، برای مواد رژیمی و تغذیه ای، برای استفاده در مصارف پزشکی یا دامپزشکی، غذای کودکان،  مکمل های رژیمی و تغذیه ای برای انسان و حیوانات، انواع گچ برای مصارف پزشکی، لوازم زخم بندی (پانسمان)،  مواد مخصوص پرکردن دندان، موم دندان سازی، ضدعفونی کننده ها، ترکیبات برای نابود سازی حشرات موذی، قارچ کش ها، علف کش ها.

 

طبقه۶-  فلزات معمولی و آلیاژهای آن ها، مواد ساختمانی فلزی، ساختمان های فلزی قابل حمل و نقل و انتقال، مواد فلزی خطوط راه آهن، کابل ها و سیم های غیر الکتریکی انواع سیم ها از فلزات معمولی، آهن آلات، اقلام کوچک سخت افزار فلزی، انواع لوله و تیوب فلزی (مجراهای فلزی)، گاوصندوق ها، کالاها از فلز معمولی که در طبقات دیگر ذکر نشده اند، سنگ های معدنی فلزات.

 

طبقه۷-  ماشین ها و ماشین آلات (ابزار ماشین)، انواع موتورها (به غیر از موتورها برای خودروها و وسایل نقلیه زمینی)، اتصالات مربوط به ماشین آلات و قطعات انتقال نیرو (غیر از موارد مربوطه به خودروهای زمینی)، ابزار کشاورزی (غیر از ابزاری که با دست کار می کنند)، ماشین های جوجه کشی، دستگاههای اتوماتیک فروش که با سکه کار می کنند.

طبقه۸-  ابزار آلات و وسایل دستی (با کارکرد دستی)، کارد و قاشق و چنگال، اسلحه کمری، تیغ ها.

طبقه۹-  تجهیزات علمی، مسافت یابی، مساحی، الکتریکی، عکاسی، سینمائی، بصری، وزن کردن، اندازه گیری، علامت دادن، بازرسی وچک کردن، نجات ازمرگ، وابزارهای کمک آموزشی، ابزارهای ضبط صوت، انتقال وتکثیرمرتبط، باصداوتصویر، حافظه های مغناطیسی، دیسکهای ضبط، ماشین های فروش خودکار، ماشینهای فروش.

 

طبقه۱۰-  دستگاه ها و وسایل جراحی، پزشکی، دندان سازی و دامپزشکی، دست و پای مصنوعی، چشم و دندان مصنوعی، اقلام ارتوپدی، مواد مخصوص بخیه زنی.

طبقه۱۱-  دستگاه های مخصوص روشنائی، گرمایشی، مولد بخار، آشپزی (طبخ)، تبرید(سردکننده)، خشک کن، تهویه، تأمین و ذخیره آب و اهداف و مصارف بهداشتی.

 

طبقه۱۲-  خودروها (وسایط نقلیه)، دستگاه های حمل و نقل زمینی، هوائی یا آبی.

طبقه۱۳-  سلاح های گرم، مهمات و پرتابه ها (موشک، راکت، خمپاره و غیره)، موادمنفجره، مواد و وسایل آتش بازی.

طبقه۱۴-  فلزات گرانبها و آلیاژهای آن ها و کالاهای ساخته شده یا روکش شده از آن ها که در طبقات دیگر ذکر نشده اند، جواهرات، سنگ های قیمتی، وسایل ساعت سازی و زمان سنجی.

طبقه۱۵-  آلات موسیقی.

طبقه۱۶-  کاغذ، مقوا و کالاهای ساخته شده از آنها که در طبقه های دیگر ذکر نشده اند، کار چاپ شده، لوازم صحافی، عکس، لوازم التحریر، چسب ها برای مصارف تحریری یا خانگی، لوازم نقاشی، قلم موهای نقاشی، ماشین های تحریر، ملزومات دفتری (به استثناء مبلمان)، لوازم آموزشی و تدریسی (به استثناء دستگاه ها)، لوازم پلاستیکی برای بسته بندی (که در سایر طبقات ذکر نشده باشند)، حروف چاپ، کلیشه های چاپ.

طبقه۱۷-  لاستیک، گوتا پرچا (نوعی کائوچو)، صمغ، پنبه نسوز، میکا و کالاهای ساخته شده از این مواد که در طبقات دیگر ذکر نشده اند، پلاستیک ها به شکل پرس شده و با فشار از قالب عبور داده شده برای استفاده در ساخت سایر کالاها، مواد بسته بندی، در پوش گذاری، انسداد و عایق بندی، لوله های قابل انعطاف غیر فلزی.

طبقه۱۸-  چرم و چرم مصنوعی و کالاهای ساخته شده از این مواد که در طبقات ذکر نشده اند، پوست حیوانات، چمدان ها و کیف و کیسه های مسافرتی، چترها، چترهای آفتابگیر و عصاهای مخصوص راه رفتن، شلاق ها، زین و یراق و زین برگ و سراجی.

طبقه۱۹-  مصالح ساختمانی (غیر فلزی)، لوله های غیر فلزی سخت و غیرقابل انعطاف برای استفاده در ساختمان، آسفالت، انواع قیر، ساختمان های قابل انتقال غیر فلزی، بناهای یادبود غیر فلزی.

طبقه۲۰-  مبلمان، آئینه ها و قاب های عکس،کالاهای ساخته شده (که در طبقات دیگر ذکر نشده اند) از چوب، چوب پنبه، نی، بامبو، حصیر، شاخ، استخوان، عاج، استخوان آرواره نهنگ، صدف، کهربا، پوسته داخلی مروارید ساز، صدف مروارید، پیپ ها و چپق‌های کف دریائی و جایگزین های این مواد یا ساخته شده از پلاستیک.

 

طبقه۲۱-  ظروف خانگی یا وسایل آشپزخانه و ظروف، شانه و اسفنج ها، برس ها (غیر از قلم موها)، مواد مخصوص ساخت برس، وسایل برای نظافت و تمیزکاری، سیم ظرفشوئی، شیشه هائی که بر روی آنها کار نشده یا نیمه ساخته اند (به استثناء شیشه های مورد استفاده در ساختمان)، شیشه آلات، اشیاء ساخته شده از چینی و سفال که در طبقات دیگر ذکر نشده اند.

طبقه۲۲-  طناب ها، ریسمان، تورها، چادرها، سایبان ها، برزنت ها (تارپولین)، بادبان ها، ساک ها و گونی‌ها و کیسه‌ها (که در طبقات دیگر ذکر نشده اند)، مواد لائی و آکندنی (به استثناء لاستیکی یا پلاستیکی)، مواد فیبری خام برای نساجی.

طبقه۲۳-  انواع نخ و رشته برای مصرف نساجی.

طبقه۲۴-  مصنوعات نساجی و پارچه ای که در طبقات دیگر ذکر نشده اند، روتختی ها، رومیزی ها.

طبقه۲۵-  پوشاک، پاپوش (کفش)، پوشش سر.

طبقه۲۶-  انواع پارچه توری و گلدوزی، روبان ها و قیطان ها، دکمه ها، قلاب ها، قزن قفلی ها، سوزن ها و سوزن ته گردها و سوزن خیاطی،گل های مصنوعی.

طبقه۲۷-  فرش ها، قالیچه ها، پادری ها و مواد مخصوص پادری ها، حصیرها، لینولئوم و مواد دیگر برای پوشش کف های موجود، قالیچه ها و شیشه های تابلوئی (غیر پارچه ای).

طبقه۲۸-  انواع بازی ها و اسباب بازی ها، وسایل ورزشی و ژیمناستیک که در سایر طبقات طبقه بندی نشده اند، تزئینات برای درخت های کریسمس.

طبقه۲۹-  گوشت، گوشت ماهی، گوشت ماکیان و شکار، عصاره های گوشت، میوه ها و سبزیجات پخته شده، خنک شده، منجمد شده و به صورت کنسرو، انواع ژله، مرباجات و کمپوت ها، تخم مرغ، شیر و محصولات لبنی، روغن های خوراکی و چربی های خوراکی.

طبقه۳۰-  قهوه، چای، کاکائو، و قهوه مصنوعی، برنج، پیو کا و ساکوز (نشاسته، نیوک و نشاسته ساگو)، آرد و فرآورده های ساخته شده از غلات، نان، نان شیرینی، شیرینی ها، یخ های خوراکی، عسل، ملاس، شکر، مخمر، پودر شیرینی پزی، نمک، خردل، ادویه، سرکه، انواع سس (چاشنی ها)، یخ و بستنی.

 

طبقه۳۱-  غلات، محصولات کشاورزی، باغداری و جنگلی که در طبقات دیگر طبقه بندی نشده اند، حیوانات زنده، میوه و سبزیجات تازه، بذرها، گیاهان طبیعی و گل ها، مواد غذائی مختص حیوانات، مالت (جوانه جو).

طبقه۳۲-  ماءالشعیرها، آب های معدنی و گازدار و سایر نوشابه های غیرالکلی، آب میوه ها و نوشابه های میوه ای، شربت ها و سایر فراورده ها برای ساخت نوشابه ها.

طبقه۳۳-  در ایران این طبقه قابل ثبت نیست.

طبقه۳۴-  توتون، اقلام دخانی،کبریت ها.

طبقه۳۵-  تبلیغات، مدیریت کسب و کار، مدیریت بازرگانی و تجاری، عملیات دفتری واداری.

طبقه۳۶-  بیمه، امورمالی، امور پولی، امور مربوط به املاک و مستغلات.

طبقه۳۷-  ساختمان سازی، تعمیرات، خدمات نصّابی.

طبقه۳۸-  مخابرات از راه دور.

طبقه۳۹-  حمل و نقل، بسته بندی و انبار سازی کالاها، ترتیبات مسافرت.

طبقه۴۰-  عمل آوری مواد.

طبقه ۴۱-  آموزش و پرورش، ارائه آموزش و کارآموزی، تفریح و سرگرمی، ورزش و فعالیت های فرهنگی.

طبقه۴۲-  خدمات علمی و فن آوری و پژوهشی و طراحی مربوطه، خدمات مربوط به تجزیه و تحلیل صنعتی و پژوهشی، طراحی و توسعه نرم افزار و سخت افزار رایانه.

طبقه۴۳-  خدمات مربوط به عرضه اغذیه و نوشیدنی، مسکن و محل اقامت موقت.

طبقه۴۴-  خدمات پزشکی، خدمات دامپزشکی، مراقبت بهداشتی ، زیبائی برای انسان ها و حیوانات، خدمات کشاورزی، باغبانی و جنگلداری.

طبقه۴۵-  خدمات حقوقی، خدمات امنیتی برای حفاظت از اموال و اشخاص، خدمات شخصی و اجتماعی ارائه شده به وسیله دیگران برای رفع احتیاجات افراد.

شرایط ، مراحل و مدارک مورد نیاز برای ثبت برند در ایران

شرایط ثبت برند در ایران
۱-در خواست در دفتر ملی یا منطقه ای (این تقاضا باید شامل لیست کاملی از کالاها و خدمات باشد.همچنین باید توجه داشت که تمام رنگ ها و علایم کاملا واضح باشد)

۲-باید این علامت دارای شرایط خاصی باشد که شامل:

-باعث فریب یا به اشتباه انداختن مصرف کننده نشود

-حقوق داده شده نباید مساوی یا حتی مشابه حقوق اعطا شده به صاحب برند دیگری باشد.

-به قوانین پایبند بوده و باعث نقض قوانین نشود.

-اخلاقیات در آن رعایت شده باشد

۳- برای ثبت چند علامت تجاری باید اظهارنامه جداگانه به همان تعداد داده شود

۴-تغییرات مربوط به نشانی رسمیت نخواهد داشت مگر اینکه به ثبت رسیده باشد.

۵-داشتن علامت تجاری اختیاری است مگر در مواردی که دولت آن را الزامی قرار دهد.

۶-علامت تجاری قابل نقل و انتقال است و باید مطابق مقررات قانون ثبت علائم و اختراعات ایران به ثبت برسد.

۷-برای ثبت برندهای فارسی باید مجوزی دال بر فعالیت مرتبط با آن نام تجاری ارائه گردد و برای ثبت برندهای لاتین علاوه بر داشتن مجوز فعالیت مرتبط نیاز به ارائه کارت بازرگانی می باشد

۸-برای اینکه برند خود را جهانی یا به اصطلاح ثبت بین المللی کنید، ابتدا باید آن را در کشورمبدا ثبت و سپس از طریق معاهده مادرید آن را به ثبت برسانید تا علاوه بر محافظت از برندتان در ایران در ۸۵ کشورعضو معاهده مادرید از حمایت قانونی برخوردار شوید.

توافق نامه مادرید: وابسته به ثبت بین المللی علائم که توسط سازمان مالکیت معنوی جهانی تنظیم شده است.سیستم مادرید متشکل ار تلفیق دو معاهده شکل گرفته است.به طور خلاصه در سیستم مادرید برای در خواست بین المللی علائم تجاری ،متقاضی فایل مدارک خود را WIPO دفتر بین المللی در ژنو ارسال می کند و در آن در خواست اعلام می کند که برای ثبت نام به دنبال یک از کشورهایی که عضو معاهدات ژنو هستند.در WIPO دفتر ثبت بین المللی علامت را صبت و سپس آن را به کشور های تعیین شده ارارسال می کند.ثبت نام در دفتر ثبت بین الملیلی یک پروسه اداری است که به این معناست که از آن علامت تجاری در خواست هایی را که دریافت میکند .اگر یک کشور ثبت یک علامت تجاری را رد کند.امتناع این کشور به WIPO  ابلاغ و تصمیم این کشور در ثبت بین المللی را رد میشود.به عبارت دیگر ثبت نام بین المللی یک سیستم ایمن استو اما ثبت یا عدم ثبت آن در کشور تعیین شده معین می شود.

مدارک مورد نیاز ثبت علامت تجاری برای اشخاص حقوقی یا شرکتها

۱-ارائه پروانه بهره برداری یا مجوز تولید یا پروانه کسب برابر اصل شده

۲- تصویر اولین روزنامه رسمی شرکت (آگهی تاسیس) و روزنامه رسمی آخرین تغییرات هیات مدیره شرکت (دوره آن منقضی نشده باشد.)

۳-تصویر برابر اصل شده شناسنامه و کارت ملی دارندگان حق امضای اوراق بهادار شرکت و کدپستی ۱۰رقمی

۴-کارت بازرگانی برابر اصل شده شناسنامه شخص حقوقی (در صورتیکه علامت مورد نظر لاتین باشد)

۵- تصویر علامت تجاری مورد نظر به ابعاد ۸*۸ سانتیمتر به تعداد ۱۵ عدد و توضیح در خصوص علامت و توصیف

۶- امضای وکالتنامه توسط دارندگان حق امضای مجاز اوراق بهادار و مهر شرکت

مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند برای اشخاص حقیقی

۱-تصویر برابر اصل شده شناسنامه و کارت ملی و کدپستی ۱۰رقمی

۲- ارائه پروانه بهره برداری یا مجوز تولید یا پروانه کسب برابر اصل شده یا نامه ایی از واحد یا صنف مربوطه مبنی بر ارائه خدمات جهت اداره ثبت علائم تجاری

۳- امضای وکالتنامه

۴-تصویر علامت تجاری مورد نظر به ابعاد ۸*۸ سانتیمتر به تعداد ۱۵ عدد و توضیح در برگی جداگانه درخصوص علامت و توصیف آن و مستند نام مورد نظر از فرهنگ لغت
۵-کارت بازرگانی بنام شخص دارنده جواز (در صورتیکه علامت مورد نظر لاتین و یا غیر فارسی باشد)

 

مراحل ثبت برند توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور:

پس ازتشکیل پرونده وارجاع به کارشناسان سازمان اداره مالکیت صنعتی وضعیت پرونده پس ازحداقل ۴۵روزوحداکثر۱۲۰روزمشخص میشود وحالتها ی زیردراین مرحله رخ می دهد:

الف. تایید : پرونده و اطلاعات هیچ نقصی ندارد، مقایرت و مشابهت ندارد و برای صدور آگهی تقاضای ثبت علامت تجاری اقدامات بعدی انجام می شود

توجه داشته باشید ثبت علامت تجاری نیاز به ۳ آگهی دارد که این مرحله اولین آگهی خواهد بود

در این مرحله باید روزنامه رسمی انجام شود، یعنی درخواست تایید شده پرونده شما در روزنامه های کثیرالانشار چاپ می شود. توجه داشته باشید صدور روزنامه رسمی حدود ۱۰ الی ۱۵ روز کاری زمان خواهد برد.

پس از صدور روزنامه رسمی اول ۳۱ روز زمان برای اعتراضات وجود خواهد داشت تا اگر کسی ادعایی در خصوص علامت تجاری مورد درخواستی شما داشته باشد اعتراض خود را اعلام کند.

اگر۳۰ روز گذشت و هیچ اعتراضی وجودنداشت، در این زمان همه چیز آرومه و خیلی سریع درخواست آگهی دوم را می دهیم. آگهی دوم به معنی داشتن شماره ثبت علامت تجاری است. و تقریبا %۹۰ کار انجام شده است.

آگهی دوم که گرفته شد و مشکلی هم نداشت سریعا برای چاپ در روزنامه رسمی کثیر الانشار اقدام می شود. (تا این مرحله روزنامه رسمی دوم انجام شده است)

۱۰ الی ۱۵ روز کاری زمان خواهد برد تا روزنامه رسمی داخل سایت قابل پیگیری و بصورت کامل چاپ شده باشد.

با ارسال روزنامه رسمی دوم از طریق وکیل درخواست آگهی انحصاری ۱۰ ساله ثبت علامت تجاری را به اداره مالکیت صنعتی می دهیم.

ب. ردکامل:

پرونده دچار نقص است و قابلیت پیگیری ندارد.

ج. قص پرونده یا مشابهت:

احتمال این وجود دارد مجوز، یا مدارک دچار مشکل شده باشد و یا تکمیل نباشد، در این مرحله نیاز است تا پیگیری شود و برای رفع نقص اقدام شود. و دیگر احتمالات که بصورت جزئی در این مرحله به شما اعلام می شود. پس از رفع نقض و مشکل مانند مرحله نوع ۱ که تایید بود عمل می شود. با این تفاوت که اطلاعات و مدارک تکمیل خواهد شد.

 

نکات مهم ثبت برند:

  • اسامی و علائم مشهور و شناخته شده غیر قابل ثبت هستند.
  • اسامی غیر معقول، غیر اسلامی و مخالف با موازین اخلاقی و شئونات اسلامی قابلیت ثبت ندارند.
  • صفت ها و اسم هایی که بیان گر توصیف می باشند و یا عام هستند به تنهایی قابل ثبت نیستند.
  • استفاده از نام های چند سیلابی و ترکیبی از شانس بالایی برای ثبت بر خوردارند. ( در صورت نبودن عین نام در طبقه کالای درخواستی )
  • در صورت عدم ثبت علامت در طبقات مورد درخواست، علامت می تواند یک کلمه و یا ترکیبی از کلمات و اعداد و سمبل، طرح ، رنگ ، شکل و … باشد.
  • اسامی خاص و ساختگی شانس بسیار بالایی برای ثبت دارند.
  • شباهت نزدیک به ۵۰ درصد با نام های تجاری دیگر امکان ثبت علامت را بسیار ضعیف می کند.
  • در طبقاتی مانند لوازم خانگی، مواد غذایی و نوشیدنی ها به دلیل ثبت علائم بسیار، انتخاب اسم بسیار مشکل بوده و محدودیت ایجاد می کند. لذا در انتخاب عنوان یا نام علامت در این نوع از طبقات باید نهایت دقت را جهت انتخاب نام های هوشمندانه و خاص به کار برد.
  • ثبت علامت به صورت حقوقی ( ایرانی و غیر ایرانی ) و حقیقی ( ایرانی و غیر ایرانی )قابل انجام بوده، لذا می توان عنوان شرکت را جهت ثبت علامت به کار برد و یا از نام خانوادگی در کنار نامی دیگر جهت ثبت علامت مورد نظر استفاده کرد.
  • عنوان یا نام علامت می تواند فارسی ، لاتین و یا ترکیبی از کلمات و حروف فارسی و لاتین باشد.
  • اعداد چه به صورت فارسی و چه به صورت لاتین به تنهایی به هیچ وجه امکان ثبت ندارند.

 

علائم تجاری ممنوع

انتخاب و ثبت علامت تجاری تابع شرایط خاصی است که در قوانین کشورهای مختلف با توجه به عرف جامعه، عفت عمومی، اخلاق حسنه، مصالح کشور و رعایت مسائل مذهبی و اخلاقی محدودیت هایی برای آن پیش بینی شده است. به موجب ماده ۵ قانون، ثبت علائم و اختراعات زیر ممنوع است:

  • علامت هلال احمر – نشانها – آرم های دولت ایران
  • پرچم رسمی ایران با علامت مخصوص جمهوری اسلامی
  • پرچم های منتسب به دولت و کشور ایران و هر پرچم منع شده توسط دولت ایران
  • علامت تجاری موسسات رسمی مانندهلال احمرو صلیب سرخ ، رجاء ، همراه اول و …
  • کلمات و یا عباراتی که موهم انتساب به مقامات رسمی ایران باشد از قبیل دولتی و ایران و امثال آن

علائمی که مخل انتظامات عمومی یا منافی عفت باشد.

  • واژه های عام: به عنوان مثال کلمه رایانه و یا کتاب به تنهایی قابل ثبت نیستند زیرا این کلمات واژه هایی عام برای کلیه محصولات با این نام هستند.
  • واژه های توصیف کننده: این کلمات به منظور توصیف محصولات و اجناس به کار م روند. مثلا ثبت برند خوشمزه و شیرین برای انواع خوراکی به تنهایی و بدون پسوند، قابل ثبت نخواهد بود.
  • علائم گمراه کننده: به عنوان مثال ثبت علامت تجاری جهت عرضه انواع شیره خرما و انگور با تصویر زنبور عسل مردود خواهد شد. چرا که موجب تصور اشتباه و گمراهی مصرف کنندگان شده و خریداران ممکن است چنین محصولی را با تصور عسل خریداری نمایند.
  • علائم خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه: به طور کلی کلمات و تصاویر نقض کننده موازین ، هنجارهای اخلاقی ، عرفی و مذهبی جامعه غیر قابل ثبت است.
  • پرچم، نشان های سلطنتی، علائم رسمی دولتی و نشان کشور و سازمان های بین المللی که نمونه آنها به دفتر بین المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی اعلام شده به طور معمول قابل ثبت نیستند مگر اینکه مجوز مراجع صلاحیت دار بین المللی داشته باشند.

همچنین موارد زیر قابل ثبت نخواهد بود:

  • در صورت تشابه زیاد علامت و برند دو موسسه به طوری که کالا و خدمات دو موسسه از هم قابل تمایز نباشند.
  • علامت یا نام تجاری که عینا یا به شکلی گمراه کننده مشابه یا ترجمه علامت یا نام تجاری برای همان نوع کالا ، خددمات و طبقه ، اما متعلق به موسسه یا فرد دیگری باشد.
  • عین علامتی که پیش از این به نام شخص یا شرکت دیگری ثبت شده باشد و یا شخص دیگری قبلا تقاضای ثبت داده و تاریخ تقاضای آن فرد مقدم باشد و یا دارای حق تقدم ثبت باشد.

برند و انواع آن

 

برند چیست؟

برند ( Brand)  طرح  یا  نماد و ویژگی های متعددی است که مشخص‌کننده خدمات فروشنده ای با محصولی خاص است که به وسیله  آن از دیگر محصولات و خدمات مشابه متمایز می‌گردد. عنوان قانونی برای برند،  نشان تجاری است.  در واقع برند مجموعه ای از احساسات ، مفاهیم و خدماتی  است که با دیدن یک نام  برای ما تداعی میشود.

طبق تعریف کمیته بازاریابی آمریکا(۱۹۶۰)برند نام، واژه، سمبل، یا طرح یا ترکیبی از آن ها است که هدف آن شناساندن محصولات و یا خدمات یک فروشنده یا گروهی از فروشندگان به مشتریان و همچنین تمایز محصولات آن ها از سایر رقبا می‌باشد.

از دیدگاه مصرف کننده برند یعنی مبدا و خواستگاه یک محصول که در جامعه از روش های متفاوتی تبلیغ شده است.

چرا باید برند خود را ثبت کنیم؟

از  مهم ترین دلایل ثبت برند میتوان به حقوق انحصاری برای شناختن محصولات یا خدمات اشاره کرد. همچنین در صورتی که دیگران قصد فعالیت و یا استفاده از محصولات و خدمات را داشته باشند با پرداخت مبلغی میتوانند از برند ثبت شده اجازه فعالیت کسب کنند.در واقع ثبت برند باعث انحصاری بودن خدمات و محصولاتی که توسط یک شخص خاص ارائه میشود شده و تمامی حقوق وی را حفظ میکند و حق استعمال انحصاری علامت تجاری فقط برای کسی شناخته خواهد شد که علامت خود را به ثبت رسانیده باشد همچنین از برند و آرم تجاری برای دریافت گواهی و نشان استاندارد استفاده می شود..

مدت اعتبار برند

براساس ماده ۱۴ قانون ثبت علائم تجاری مدت اعتبار برند ثبت شده ۱۰ سال می‌باشد و بعد از آن باید اقدام به تمدید برند تجاری کرد. تمدید برند برای دورهای بعد نیز بدون اشکال است. مدت اعتبار از تاریخ تسلیم اظهارنامه صورت می‌گیرد و صاحب برند می‌تواند هر ۱۰ سال به ده سال تقاضای تمدید برند تجاری یا علامت تجاری خود را کند.

 

انواع علائم تجاری:

طبقه بندی بر اساس نوع طراحی

– علائم تشکیل شده از حروف

این نوع از علائم صرفا تشکیل شده از حروف بوده و ترکیباتی از کلمات خوانا و قابل استفاده در جامعه و فرهنگ متناسب با آن کشور هستند.

این کلمه ها یا کلمات باید طوری انتخاب شوند که تفاوت لازم با سایر  برند های تجاری را داشته باشند و بتوان از آن ها به صورت کاملا اختصاصی و مناسب  خدمات و یا محصول خاص استفاده کرد. معمولا از نظر آوایی نیز این کلمات سازگار هستند.

 

– گرافیکی

علائمی که متشکل از تصاویر ، طرح ها ، نقش های متمایز و جداگانه باشند و از نظر بصری دارای مفهوم و معنای مرتبط به خدمات یا محصول باشند علائم گرافیکی نامیده میشوند

 

– مرکب

این علائم که متشکل از چند نشانه ،تصویر یا حرف میباشد دارای ارتباط مستقیمی با محصولات یا خدماتی که انجام میشود دارد .

 

  – سه بعدی 

در طبقه بندی علامت تجاری ، این علائم شامل  اشیایی هستند که بصورت سه بعدی عرضه و ارائه می گردند. مانند: لفاف ها، بطری ها، بسته ها، جعبه ها

 

طبقه بندی علائم تجاری براساس شهرت

 

علائم تجاری معمولی

همه علائمی که معرف کالاها و خدماتی معین در بازار هستند و هنوز نتوانسته اند شهرت و معروفیت لازم را بین مصرف کنندگان کسب کنند، علائم معمولی نامیده می شوند.

 

علائم تجاری مشهور

علائمی هستند که از نظر عموم شهرت دارند. برای اینکه یک علامت مشهور شود باید کالاها و خدماتی که ارائه میدهد دارای کیفیت عالی باشند و تبلیغات گسترده ای را نیز انجام دهند.

 

علائم تجاری معروف

علائم تجاری معروف هم در واقع نوعی از علائم تجاری مشهور هستند با این تفاوت که شهرت علامت معروف صرفا در آن بخش از مردم است که کالاها و خدمات مستقیما به اونها عرضه میشود.

به عبارت دیگر در طبقه بندی علامت تجاری ، علامت معروف از نظر شهرت از علامت معمولی بالاتر و از علامت مشهور در مرتبه پائین تری قرار دارد.

 

طبقه بندی بر اساس تعداد مالکین

برندهای جمعی

برندهایی هستند که به یک گروه قانونی تعلق دارند و دسته و گروه خاصی را که به تولید آن کالا یا خدمت می پردازند معرفی می کنند

 

۲) برندهای تضمینی

برندهایی هستند که ممکن است توسط هر شخصی که بتواند کالا و خدمات خود را با استانداردهای تعیین شده از سوی مراجع ذی ربط وفق دهد، مورد استفاده قرار می گیرند.

 

نکته: مالک این نوع برند به دلیل آنکه باید ضرورتا بی طرف باشد، حق استفاده شخصی و انحصاری از آن را ندارد.

راهنمای جامع ثبت شرکت در انگلیس ۲۰۲۰

راهنمای جامع ثبت شرکت در انگلیس ۲۰۲۰

راهنمای جامع ثبت شرکت در انگلیس ۲۰۲۰ : شرکت ها اغلب با اهداف تجاری و اقتصادی و کسب سود و منفعت بیشتر به ثبت می رسند. بسیاری از صاحبان سرمایه تصمیم می گیرند که در خارج از ایران و در کشورهای دیگر به فعالیت بپردازند. یکی از مقاصدی که این افراد برای خود در نظر می گیرند انگلیس است. این کشور شرایط اقتصادی بسیار مناسبی دارد و همین امر موجب انتخاب آن به عنوان کشور مقصد برای سرمایه داران می شود.

راهنمای جامع ثبت شرکت در انگلیس ۲۰۲۰
با توجه به اینکه از ثبت شرکت گاهی به عنوان یک گزینه جهت اخذ اقامت در بریتانیا استفاده می شود، به طبع متقاضیان آن نیز بیشتر خواهند شد. با در نظر گرفتن تمامی این موارد، لازم است تمامی متقاضیان راهنمای جامع ثبت شرکت در انگلیس را به طور کامل مطالعه کنند.کارشناسان ما نیز در ثبت فردا آماده اطلاع رسانی به شما عزیزان هستند.

راهنمای جامع ثبت شرکت در انگلیس را اینجا بخوانید
انگلیس یک کشور پیشرفته در زمینه های مختلف از جمله صنعت و تولید محسوب می شود و امکان پیشرفت کاری و تحصیلی افراد به طور کامل در آن فراهم است. این کشور جزایر مختلفی در داخل خود دارد و با کشورهایی همچون ولز، اسکاتلند، ایرلند و دریای شمال دارای مرز مشترک است.

مسئله ای که در خصوص سرمایه گذاری، مهم به شمار می رود امنیت اقتصادی انگلستان است که طبق آمارهای موجود، رتبه ۳ در جهان را از آن خود کرده است. این رتبه بسیار ارزشمند است و پیشرفت بسیار بالای صنعت و اقتصاد در این کشور را نشان می دهد. ضمن اینکه رونق اقتصادی تاحدی در این کشور بالا است که سیستم بانکی آن از اعتبار بالایی در سطح بین المللی برخوردار است.

ثبت شرکت در انگلستان و شرایط آن
شرایط بسیار خوبی که در انگلیس وجود دارد یک فرصت مناسب برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی است که در کوتاه ترین زمان ممکن به سود خوبی دست پیدا کنند. یکی از عواملی که موجب جذب سرمایه گذار در انگلیس می شود نظام اقتصادی متکی به کسب و کار آزاد است، بنابراین صاحبان سرمایه به خوبی قادر به فعالیت در این شرایط خواهند بود.

نکته جالب در مورد آماری که از میزان ثبت شرکت در این کشور وجود دارد این است که از میان حدود پنج میلیون شرکت ثبت شده، بسیاری از آن ها تنها یک عضو فعال دارند. مسئله بعدی اینکه افرادی که شرکتی در کشور انگلستان ثبت می کنند، هیچ لزومی ندارد که در این کشور اقامت داشته باشند.

اخذ اقامت از طریق ثبت شرکت در انگلیس
احتمالا هدف بسیاری از افراد از مطالعه راهنمای جامع ثبت شرکت در انگلیس این است که به این واسطه اقامت و پاسپورت این کشور را به دست بیاورند. طبق قوانین، متقاضیان با ثبت شرکت در انگلستان قادر به دریافت اقامت سه ساله هستند. تمدید این مدت اقامت به برخی از عوامل بستگی دارد.

متقاضی باید اثبات کند که در این کشور در حال کارآفرینی است و فعالیت های اقتصادی او سودمند و فعال به شمار می رود. تنها در این صورت است که اقامت جهت یک مدت دو ساله دیگر نیز تمدید می شود. در پایان سال پنجم، اگر روال به همین شکل ادامه پیدا کند، امکان اخذ اقامت دایم نیز وجود دارد. در ادامه به مدارکی اشاره می شود که جهت اخذ اقامت از طریق ثبت شرکت به آن نیاز است.

مدارک اخذ اقامت
گواهی عدم سوپیشینه کیفری؛
دارا بودن پاسپورت معتبر؛
کلیه مدارک هویتی شخص متقاضی با ترجمه کامل؛
در صورت تاهل، ارائه سند ازدواج؛
انجام کلیه واریزی های مالیاتی؛
ارائه گواهینامه گذراندن زبان در سطح آیلتس چهار.
اطلاعات مورد نیاز در خصوص سرمایه گذاری
هنگام سرمایه گذاری در یک کشور دیگر حتما باید به استانداردهای اقتصادی و مالی آن واقف باشید. این امر موجب افزایش امنیت روانی و شغلی شما خواهد شد. از جمله مهم ترین استانداردهای سرمایه گذاری در انگلیس میزان خطر مصادره اموال و فساد اداری و مالی هستند که در این بخش از راهنمای جامع ثبت شرکت در انگلیس به آن اشاره می شود.

میزان درصد مصادره اموال به خوبی نشان دهنده نحوه برخورد کشور انگلستان با سرمایه گذاران خارجی و میزان حمایت آن ها است. بنابراین اگر درصد این خطر بالا باشد کشور مورد نظر متاسفانه بستری مناسبی جهت فعالیت های اقتصادی شما نخواهد بود. باتوجه به آمارهای موجود در این خصوص، در انگلیس میزان مصادره اموال بسیار ناچیز است و این یک نکته امیدوارکننده برای متقاضیان ثبت شرکت و سرمایه گذاری محسوب می شود.

فساد اداری نیز از جمله موارد بسیار مهم در رابطه با انجام هرگونه فعالیت در کشور مورد نظر محسوب می شود. می توان گفت فساد اداری در تمامی کشورهای جهان وجود دارد، البته در برخی از کشورها این میزان کم و در برخی دیگر بسیار زیاد و آسیب زننده است. در واقع در هرکشوری که دولت مبارزه موثری با این پدیده نداشته باشد بروز و رواج آن حتمی به نظر می رسد. خوشبختانه در این خصوص نیز مقامات کشور انگلستان فعالیت های اثربخشی داشته اند.

انواع ثبت شرکت در انگلستان
یکی از مهم ترین بخش ها در راهنمای جامع ثبت شرکت در انگلیس ، انواع شرکت قابل ثبت به شمار می رود.

با مسئولیت محدود
این شرکت حتی با وجود یک عضو نیز قابل ثبت است و شخص با ثبت این نوع از شرکت، امکان همکاری با دیگر شرکت ها در مناطق مختلف جهان را به دست می آورد. یک شرکت از نوع با مسئولیت محدود در انگلیس هیچگونه محدودیتی در انجام معاملات تجاری و فروش اجناس نخواهد داشت. لازم به ذکر است که این نوع به صورت سهامی خاص با مسئولیت محدود نیز قابل ثبت است. این دو مورد در موارد جزیی همچون نام و مدت زمانی که شماره ثبت آن ها آماده می شوند، با هم تفاوت دارند.

با مسئولیت محدود به همراه گارانتی
ثبت این نوع بسیار سریع انجام خواهد شد و قادر به همکاری با ارگان ها و نهاد های غیرانتفاعی خواهد بود.

سهامی عام
شرکت سهامی عام به یک سرمایه بسیار زیاد و هنگفت نیاز دارد و جهت ثبت آن باید دو مدیر و یک سهام دار در شرکت وجود داشته باشند. همان طور که از نام آن مشخص است، سهامی این شرکت باید به اشتراک گذاشته شود که امکان ثبت فراهم شود. البته لازم به ذکر است که مراحل ثبتی به سرعت انجام می گیرد.

مراحل ثبت شرکت در انگلیس
تعیین نام مناسب برای شرکت که قبلا به ثبت نرسیده باشد و نوع آن؛
مشخص کردن جایگاه هریک از اعضا در شرکت؛
معرفی آدرس محل دفتر شرکت؛
ارائه مهر و تاییدیه از مراجع ثبتی؛
استخدام وکیل در صورت لزوم.
سخن پایانی
کشور انگلستان یکی از کشورهای پیشرفته از لحاظ صنعتی و اقتصادی است که در راهنمای جامع ثبت شرکت در انگلیس تلاش شد تمامی موارد مورد نیاز جهت سرمایه گذاری از این طریق به متقاضیان اطلاع رسانی شود. در این کشور امکان ثبت انواع شرکت های بامسئولیت محدود، سهامی عام و خاص، در اسرع وقت وجود دارد و متقاضیان طبق شرایط خاصی امکان دریافت اقامت دائم و پاسپورت را به دست خواهند آورد.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک ثبت فردا مراجعه کنید یا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

آشنایی با تمام قوانین ثبت شرکت در انگلیس

آشنایی با تمام قوانین ثبت شرکت در انگلیس

آشنایی با تمام قوانین ثبت شرکت در انگلیس : اگر در حال مطالعه این نوشته هستید احتمالا می دانید که کشور انگلیس یکی از قطب های اقتصادی جهان به شمار می رود. این کشور به لحاظ قوانین آسان حقوقی که دارد بخش عظیمی از سرمایه گذاران خارجی را به سمت خود جذب می کند. این مسئله تا حدی فراگیر است که حدود ۹۰ درصد از شرکت های بزرگ دنیا در انگلستان شعبه دارند.

آشنایی با تمام قوانین ثبت شرکت در انگلیس
ثبت شرکت یکی از راه های سرمایه گذاری در این کشور محسوب می شود که امکان دارد حتی از این طریق متقاضیان قادر به اخذ اقامت نیز باشند. البته جهت انجام این کار حتما باید با قوانین ثبت شرکت در انگلیس آشنایی کامل داشته باشید. در ادامه این نوشته به تمامی شرایط و ضوابط این مسئله پرداخته می شود.

قوانین ثبت شرکت در انگلیس شامل چه مواردی می شود؟
هرکدام از صاحبان سرمایه که تصمیم به این کار می گیرند، بدون شک سوالات زیادی همچون اخذ اقامت و تابعیت، میزان سرمایه مورد نیاز و قوانین حاکم بر نظام اقتصادی انگلیس ذهن آنان را به خود مشغول می کند. پاسخ هریک از این سوالات، آینده کاری فرد را تحت تاثیر قرار می دهد؛ بنابراین لازم است که اطلاعات جامع و کاملی در این مورد وجود داشته باشد.

انگلستان را باید یکی از مرفه ترین کشورهای جهان دانست و قطعا سطح رفاه و کیفیت زندگی در این کشور بسیار بالا است. بنابراین شرایط پیشرفت کاری و تحصیلی برای افراد به سادگی فراهم خواهد شد. یکی از اهداف سرمایه گذاران از ثبت شرکت در انگلیس نیز اخذ اقامت این کشور است. خوشبختانه امکان این کار در کشور انگلیس وجود دارد؛ البته باید شرایط مورد نیاز آن فراهم باشد که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.

قوانین و شرایط کلی
یکی از جالب ترین مسائل در بخش قوانین ثبت شرکت در انگلیس ، عدم نیاز به حضور در این کشور جهت ثبت است. به این معنی که شخص متقاضی بدون داشتن اقامت در این کشور یا حتی حضور فیزیکی شرکت، قادر به انجام ثبت است.

این قانون برای بسیاری از سرمایه گذاران ایرانی حائز اهمیت خواهد بود. به این دلیل که حتی بدون سفر به کشور انگلیس و حضور در آن قادر به ثبت شرکت در یک کشور بسیار معتبر از لحاظ اقتصادی هستند. در پی این عمل شرکت داخلی امکان معرفی به عنوان شرکت انگلیسی را دارد و از این جهت اعتبار بالایی در بین مشتریان به دست می آورد.

قوانین ثبتی در کشور انگلستان بسیار منعطف هستند. به این ترتیب که حتی لزومی به حضور سهامداران در شرکت وجود ندارد. به این معنی که حتی با وجود یک نفر نیز ثبت شرکت امکان پذیر می شود و همان یک نفر نقش مدیر و سهامدار را به عهده خواهد گرفت.

یکی از هزینه های اصلی انجام فعالیت اقتصادی در انگلستان و دیگر کشورهای اروپایی، مالیات است. اکثر کشورها به پرداخت به موقع مالیات بسیار حساس هستند و آن را یک ملاک جهت اعطای اقامت می دانند. خوشبختانه در انگلستان نرخ مالیات بر درآمد از اکثر کشورهای اروپایی پایین تر و حدود ۲۳ درصد است و این میزان از مالیات به شرکت هایی که فاقد فعالیت های اقتصادی هستند تعلق نخواهد گرفت.

شرکتی که در این کشور به ثبت می رسد، آنقدر از لحاظ اقتصادی ارزش و اعتبار پیدا می کند که قادر است با تمامی شرکت های جهان مبادلات اقتصادی برقرار کند.

از دیگر دلایلی که در مورد سهولت ثبت شرکت در انگلستان به آن اشاره می شود؛ سرعت بسیار بالای انجام امور ثبتی است که در برخی از موارد و در صورت آماده بودن مدارک، در چند ساعت امکان پذیر خواهد بود. ضمن اینکه هزینه های ثبتی نیز در این کشور به نسبت سایر کشورهای اروپایی بسیار پایین تر است.

در صورت تمایل، پس از ثبت شرکت به متقاضی اقامت سه ساله اعطا می شود که تمدید آن وابسته به انجام فعالیت های کارآفرینانه و ثمربخش در این کشور خواهد بود. لازم به ذکر است که امکان دریافت اقامت دائم و تابعیت کشور انگلیس نیز از این راه امکان پذیر است.

انواع شرکت در انگلیس و قوانین هریک
قوانین ثبت شرکت در انگلیس بسته نوع آن قابل تغییر خواهد بود. لازم به ذکر است که امکان تاسیس شعبات شرکت های مختلف در این کشور نیز وجود دارد که تمامی هزینه های آن مربوط به شرکت مادر خواهد شد. انواع ثبت شرکت و قوانین هریک را در ادامه خواهید خواند.

سهامی خاص با مسئولیت محدود یا LTD
هرگونه فعالیت اقتصادی و انجام هر عمل تجاری، در این نوع از ثبت شرکت امکان پذیر است. بنابراین هر نوع کسب و کاری را پوشش خواهد داد. در این نوع از شرکت ها ثبت با یک نفر نیز امکان پذیر است و مدیر و سهامدار امکان دارد یک نفر باشند. از نظر هزینه های کلی، همچون مالیات، این نوع برای سهامداران بسیار مناسب است. در انتخاب نام نیز حساسیت شدیدی در این مورد وجود ندارد.

با مسئولیت محدود آماده به کار

همین طور که از نام آن مشخص است در این نوع از شرکت های با مسئولیت محدود در انگلستان، بلافاصله پس از پرداخت هزینه های ثبتی شماره ثبت آماده خواهد شد. ضمن اینکه در این شرکت تمامی قوانین شرکت با مسئولیت محدود وجود دارد ولی ثبت آن هزینه بیشتری نسبت به نوع قبلی دارد؛ به علاوه اینکه در انتخاب نام نیز محدودیت و حساسیت اعمال خواهد شد.

با مسئولیت محدود به همراه گارانتی
شرکتی که با این عنوان در انگلیس به ثبت می رسد یک نهاد غیرانتفاعی محسوب می شود که اگر دارایی مازادی در آن وجود داشته باشد امکان تقسیم آن بین اعضا وجود ندارد. بنابراین شرکت با گارانتی به اعضا تعلق ندارد. بنابراین گزینه مناسبی جهت تاسیس باشگاه ها، انجمن های مختلف ورزشی و غیره است و افرادی که در این شرکت عضو می شوند مسئولیت محدود خواهند داشت. البته ثبت این نوع نیز به سرعت و ظرف چند ساعت انجام می شود.

سهامی عام یا PLC
سرمایه اولیه این نوع از شرکت ها بسیار بالا است و کمتر از سایرین مورد توجه سرمایه گذاران خارجی قرار می گیرند. سهام این شرکت باید به اشتراک گذاشته شود و در انتخاب نام آن آزادی کامل وجود دارد. در مورد اعضا حداقل باید دو مدیر و یک سهامدار وجود داشته باشند.

سخن پایانی

با آشنایی کامل با قوانین ثبت شرکت در انگلیس ، صاحبان سرمایه قادر هستند با استفاده از قوانین منعطف این کشور در کوتاهترین زمان ممکن اقدام به ثبت شرکت کنند و از امتیازات آن بهره مند شوند. از جمله امتیازات در این خصوص، امکان انجام معادلات اقتصادی با شرکت های بزرگ در سراسر دنیا، اخذ اقامت و تابعیت و ثبت شرکت بدون حضور، سکونت و اقامت در این کشور است.

امید است که کارشناسان ما در ثبت فردا به شما در این امر یاری رسانند.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک ثبت فردا مراجعه کنید یا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

قواعد مهم در ثبت شرکت تضامنی

قواعد مهم در ثبت شرکت تضامنی

قواعد مهم در ثبت شرکت تضامنی : آیا شما هم قصد تاسیس شرکتی نوپا از نوع تضامنی را دارید؟ آیا از قوانین و قاعده های لازم برای ثبت شرکت تضامنی مطلع هستید؟ آیا نیاز به راهنمایی در این زمینه دارید؟

قواعد مهم در ثبت شرکت تضامنی
در حالت کلی هر نوع شرکتی مزایا و معایب مختص به خود را دارد. شرکت های تضامنی هم نوعی از این شرکت ها هستند که در صورت شناخت کافی از شرکای انتخابی خود، توانایی داشتن یک شرکت قدرتمند و مورد اعتماد را خواهید داشت.

به یاد داشته باشید ثبت شرکت های تجاری الزامی است و در صورت عدم ثبت این نوع از شرکت ها جریمه نقدی برای شما در نظر گرفته می شود. بنابراین سعی کنید در اولین فرصت ممکن شرکت خود را ثبت کنید.

در ادامه به قوانین و قواعد مهم در خصوص شرکت های تضامنی خواهیم پرداخت. تا پایان این مقاله با موسسه ثبت فردا همراه باشید.

نگاهی کلی به ثبت شرکت تضامنی
اگر به دنبال ثبت شرکت تضامنی هستید احتمالا باید از نوع همکاری و روند کاری این شرکت ها هم مطلع باشید. وجود این نوع شرکت ها از گذشته روم باستان تا به امروزه، همواره میان مردم و به طور سنتی رواج داشته است. در این مجموعه ها مشارکت بین افراد به گونه ای است که دو یا چند نفر در پی شراکت با یکدیگر در تمامی مسائل همچون سود، ضرر، بدهی های مالی و حقوقی با یکدیگر همکاری می کنند.

این نوع شرکت ها از انواع هفت گانه شرکت های تجاری تلقی می شوند. در تاسیس آن ها مهم ترین رکن، انتخاب بهترین شرکا از نظر شخصیت و اعتبار است. به یاد داشته باشید در صورت بروز هر گونه خسارت، بدهی یا مشکلات مالی هر یک افراد موظف به پرداخت دیون و تعهدات شرکت خواهند بود.

در این نوع از شرکت های هفت گانه، حداقل افرادی که قصد شراکت دارند ۲ نفر خواهد بود. به طور کلی این شرکت ها از انواعی است که برای شرکا ریسک بالایی خواهند داشت و شر‌کا در مقابل طلبکاران مسئولیت بسیاری دارند.

شیوه نام گذاری شرکت تضامنی
یکی از مهم‌ترین قواعد در ثبت شرکت تضامنی نام گذاری آن است. در ادامه به بررسی قاعده نام گذاری شرکت های تضامنی خواهیم پرداخت.

در نامگذاری شرکت تضامنی باید عبارت شرکت تضامنی یا حداقل نام یکی از شرکا به کار برده شود. در صورت عدم استفاده از نام تمام اعضا باید پس از اسم شریک یا شرکای ذکر شده عبارتی از قبیل برادران و غیره ذکر شود.

به یاد داشته باشید اسم انتخابی برای شرکت شما ضمانتی برای تعهدات شرکت و اعتماد افراد به شرکت خواهد بود.

سایر قواعد مرتبط با ثبت شرکت تضامنی
توجه داشته باشید که هر شرکت تضامنی در صورتی که تمام شرکا راضی باشند و مقررات را رعایت کنند، قابلیت تبدیل به شرکت های سهامی را خواهد داشت. از طرفی در شرکت های تضامنی انتخاب بازرس اجباری نیست؛ اما تعیین آن به صورت اختیاری مانعی ندارد.

با ثبت شرکت تضامنی، تمامی شرکا این اختیار را دارند که در صورت کسب رضایت سایر اعضای شرکت، برای برکناری مدیریت مجموعه اقدام کنند.

با در نظر گرفتن این موضوع که میزان سود دریافتی هر یک از شرکا بسته به قوانین تعیین شده در شرکت است؛ قابلیت اخذ تمام سود شرکت توسط یکی از شرکا وجود ندارد.

تمام شرکا در مقابل دیون شرکت مسئول هستند و درصورت بروز هر گونه مشکل موظف به پاسخگویی خواهند بود. همچنین شرکا اجازه ورود به شرکت دیگری با عنوان شریک ضامن را نخواهند داشت؛ مگر آنکه رضایت سایر شرکای خود را داشته باشند.

شرکت تضامنی نوعی از شرکت های تجاری است و افراد قابلیت فعالیت در زمینه های غیر تجاری در این شرکت ها را نخواهند داشت؛ در صورت بروز این تخلف با شرکا برخورد خواهد شد.

بایدها و نبایدها در ثبت شرکت تضامنی

در ثبت شرکت های تضامنی حداقل سرمایه در نظر گرفته نشده است و محدودیت مالی برای تاسیس شرکت وجود ندارد؛ اما به طور کلی عرف حداقل این سرمایه یک میلیون ریال است.

شرکایی که قصد تاسیس شرکت را دارند باید صلاحیت انجام این کار را داشته باشند. یعنی مطابق با مفاد ماده ۲۱۱ قانون مدنی باید شرکا عاقل و بالغ باشند. در مقابل لازم به ذکر است که علاوه بر اهلیت شخصیت، این فرد باید اهلیت تجاری هم داشته باشد؛ یعنی توانایی پرداختن به امور تجاری را داشته باشد.

فعالیت شرکت در عرصه یا حوزه های مختلف باید مطابق با موضوع ذکر شده در شرکت نامه باشد. به یاد داشته باشید تایید این مطابقت بر عهده قاضی است! شرکت درصورتی ثبت و تاسیس می شود که قرار داد آن به صورت کتبی منظور شود.

همچنین عضوی که قصد تشکیل شرکتی با سرپرستی محدود را دارد، قابلیت تعهد به تشکیل شرکت تضامنی را نخواهد داشت. از طرفی در صورتی که موضوعی که شرکت با آن تاسیس شده است منحل گردد، فعالیت شرکت نیز باید خاتمه پیدا کند.

شرکت های تضامنی چگونه اداره می شوند؟
طریقه اداره و پیشبرد شرکت تضامنی بسیار آسان است؛ از همین رو برای تاسیس شرکتی با تعداد زیادی شریک مناسب نیست. تعداد مدیران در این گونه شرکت ها ممکن است یک یاچند نفر باشد و تعیین این موضوع بسته به تصمیم شرکا دارد. تعیین مدیریت از میان افرادی غیر از شرکا هم امکان پذیر است.

در صورت فوت یکی از اعضا، بقا و پابرجایی شرکت به رضایت سایر شرکا بستگی دارد. اگر در رابطه با سهم ها حکم خاصی در شرکت وجود نداشته باشد، تقسیم بندی سهام میان شرکا به نسبت سهمی است که در شرکت سرمایه گذاری کرده اند.

در صورتی که یکی از شرکا سهم خود را به شریک جدیدی واگذار کند، از آن پس هیچ مسئولیتی در قبال دیون شرکت نخواهد داشت.

سخن آخر
در طول مقاله درباره قواعد مهم هنگام ثبت شرکت تضامنی و قانون های پیرامون آن پرداختیم. شما باید قبل از اقدام به ثبت و راه اندازی یک شرکت تضامنی، از تمام قواعد و قوانین آن مطلع باشید و در صورت قبول این قوانین اقدام به ثبت شرکت کنید.

اطلاع و آگاهی از قوانین شرکت ها قبل از تاسیس سبب می شود که شما دچار مشکلات پس از راه اندازی شرکت نشوید. این قوانین در موارد مختلفی همچون اعتبار مالی و حقوقی قابل مشاهده هستند. امیدواریم در این مقاله مطالب مفیدی در خصوص تاسیس شرکت تضامنی را به شما ارائه کرده باشیم.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک ثبت فردا مراجعه کنید یا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

سلام دنیا!

شاید بتوان در این کار عمیق شد و پیشرفت کرد . اگر عاشقش باشید .

 

بابک خونساری

سوالات متداول ثبت شرکت

با سلام خدمت شما مراجعه کننده محترم،

برای راحتی در پرسیدن سوال و دریافت پاسخ از طرف وکلای موسسه حقوقی دادرس، از این پس می توانید کلیه سوالهای مربوط به ثبت شرکت را در این صفحه پرسیده و مشکلات خود را مطرح نمایید.