برند و انواع آن

 

برند چیست؟

برند ( Brand)  طرح  یا  نماد و ویژگی های متعددی است که مشخص‌کننده خدمات فروشنده ای با محصولی خاص است که به وسیله  آن از دیگر محصولات و خدمات مشابه متمایز می‌گردد. عنوان قانونی برای برند،  نشان تجاری است.  در واقع برند مجموعه ای از احساسات ، مفاهیم و خدماتی  است که با دیدن یک نام  برای ما تداعی میشود.

طبق تعریف کمیته بازاریابی آمریکا(۱۹۶۰)برند نام، واژه، سمبل، یا طرح یا ترکیبی از آن ها است که هدف آن شناساندن محصولات و یا خدمات یک فروشنده یا گروهی از فروشندگان به مشتریان و همچنین تمایز محصولات آن ها از سایر رقبا می‌باشد.

از دیدگاه مصرف کننده برند یعنی مبدا و خواستگاه یک محصول که در جامعه از روش های متفاوتی تبلیغ شده است.

چرا باید برند خود را ثبت کنیم؟

از  مهم ترین دلایل ثبت برند میتوان به حقوق انحصاری برای شناختن محصولات یا خدمات اشاره کرد. همچنین در صورتی که دیگران قصد فعالیت و یا استفاده از محصولات و خدمات را داشته باشند با پرداخت مبلغی میتوانند از برند ثبت شده اجازه فعالیت کسب کنند.در واقع ثبت برند باعث انحصاری بودن خدمات و محصولاتی که توسط یک شخص خاص ارائه میشود شده و تمامی حقوق وی را حفظ میکند و حق استعمال انحصاری علامت تجاری فقط برای کسی شناخته خواهد شد که علامت خود را به ثبت رسانیده باشد همچنین از برند و آرم تجاری برای دریافت گواهی و نشان استاندارد استفاده می شود..

مدت اعتبار برند

براساس ماده ۱۴ قانون ثبت علائم تجاری مدت اعتبار برند ثبت شده ۱۰ سال می‌باشد و بعد از آن باید اقدام به تمدید برند تجاری کرد. تمدید برند برای دورهای بعد نیز بدون اشکال است. مدت اعتبار از تاریخ تسلیم اظهارنامه صورت می‌گیرد و صاحب برند می‌تواند هر ۱۰ سال به ده سال تقاضای تمدید برند تجاری یا علامت تجاری خود را کند.

 

انواع علائم تجاری:

طبقه بندی بر اساس نوع طراحی

– علائم تشکیل شده از حروف

این نوع از علائم صرفا تشکیل شده از حروف بوده و ترکیباتی از کلمات خوانا و قابل استفاده در جامعه و فرهنگ متناسب با آن کشور هستند.

این کلمه ها یا کلمات باید طوری انتخاب شوند که تفاوت لازم با سایر  برند های تجاری را داشته باشند و بتوان از آن ها به صورت کاملا اختصاصی و مناسب  خدمات و یا محصول خاص استفاده کرد. معمولا از نظر آوایی نیز این کلمات سازگار هستند.

 

– گرافیکی

علائمی که متشکل از تصاویر ، طرح ها ، نقش های متمایز و جداگانه باشند و از نظر بصری دارای مفهوم و معنای مرتبط به خدمات یا محصول باشند علائم گرافیکی نامیده میشوند

 

– مرکب

این علائم که متشکل از چند نشانه ،تصویر یا حرف میباشد دارای ارتباط مستقیمی با محصولات یا خدماتی که انجام میشود دارد .

 

  – سه بعدی 

در طبقه بندی علامت تجاری ، این علائم شامل  اشیایی هستند که بصورت سه بعدی عرضه و ارائه می گردند. مانند: لفاف ها، بطری ها، بسته ها، جعبه ها

 

طبقه بندی علائم تجاری براساس شهرت

 

علائم تجاری معمولی

همه علائمی که معرف کالاها و خدماتی معین در بازار هستند و هنوز نتوانسته اند شهرت و معروفیت لازم را بین مصرف کنندگان کسب کنند، علائم معمولی نامیده می شوند.

 

علائم تجاری مشهور

علائمی هستند که از نظر عموم شهرت دارند. برای اینکه یک علامت مشهور شود باید کالاها و خدماتی که ارائه میدهد دارای کیفیت عالی باشند و تبلیغات گسترده ای را نیز انجام دهند.

 

علائم تجاری معروف

علائم تجاری معروف هم در واقع نوعی از علائم تجاری مشهور هستند با این تفاوت که شهرت علامت معروف صرفا در آن بخش از مردم است که کالاها و خدمات مستقیما به اونها عرضه میشود.

به عبارت دیگر در طبقه بندی علامت تجاری ، علامت معروف از نظر شهرت از علامت معمولی بالاتر و از علامت مشهور در مرتبه پائین تری قرار دارد.

 

طبقه بندی بر اساس تعداد مالکین

برندهای جمعی

برندهایی هستند که به یک گروه قانونی تعلق دارند و دسته و گروه خاصی را که به تولید آن کالا یا خدمت می پردازند معرفی می کنند

 

۲) برندهای تضمینی

برندهایی هستند که ممکن است توسط هر شخصی که بتواند کالا و خدمات خود را با استانداردهای تعیین شده از سوی مراجع ذی ربط وفق دهد، مورد استفاده قرار می گیرند.

 

نکته: مالک این نوع برند به دلیل آنکه باید ضرورتا بی طرف باشد، حق استفاده شخصی و انحصاری از آن را ندارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *